En bedemand skal virkelig tilpasse sig sine kunder

29 marts 2020 anders_lundtang_hansen

Mange spørger måske folk om, hvad der får dem til at blive bedemænd, for hvis det var noget, man gik ned og sagde til studievejlederen, at man gerne ville være, så var man nok blevet sendt til skolepsykolog.

Men det er jo klart, at nogle skal udfylde den opgave i samfundet, men udover at være sikret et kundegrundlag, hvad er det så, der også får folk til at tage sig til opgaven at være bedemænd?

Spørg din lokale bedemand i Kalundborg, og du vil måske få ét svar, men noget, som man ofte hører gå igen i branchen, er det med, at man kommer til at være i kontakt med mange folk.

Men så er kunderne jo ofte kede af det, tænker man jo, og det er de da tit, men det er også her, at de er mest sårbare, og hvor de har brug for en person at tale med, som måske ikke var lige så investeret i familien og afdøde, som mange andre er.

I gamle dage var det jo ofte præsten, man søgte råd hos, og nu om dage kan man ikke komme udenom bedemanden alligevel, når der skal finde en begravelse eller bisættelse sted, så det er ofte hos denne person, at man finder råd og vejledning.

Bedemanden har jo oplevet mange kunder før og ved, hvordan man skal håndtere denne periode.

Dog vil det nok overraske mange, at det ikke altid udelukkende er en tyngde af sorg, der fylder hos de efterladte.

Det kan også være en lettelse over, at vedkommende ikke længere skal lide, men har fundet ro.

Måske var vedkommende en pestilens i live, og man har nu fået fred for vedkommende.

Andre igen er mere fokuserede på, hvad prisen bliver og er mere pragmatiske omkring det hele for at lægge låg på ens følelser.

Den slags gør arbejdet som bedemand interessant for mange.